never ending story

Archive for November, 2008

CNA YUO RAED TIHS?

Got it from email..

I CAN READ IT! CAN YOU?
Ada sesiapa yg boleh baca ni?(Mgnieukt kjiaan Cmabrigde Uinervtisy sseaipa upn bleoh mmbcanaya waalu hruufyna brterbaur kraena oatk ktia tiadk mngjea hruuf stau-prestau tpai mmebcaa preaktaan sceara mnyeulruh asalakn hruuf peratma jgua ynag trakehir bareda diteamptyna) :-

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Advertisements

PERSONAL JUSTICE (adam) – by Ramlee Awang Mursyid

When Hilman met his daughter Jeslina in New York, after years of separation, they were both happy beyond compare. However, their happiness were short-lived when they were involved in road accident.
As a sharpshooter in the Malaysian Royal Police, survival was his playground. His investigation on the conspiracy, finally, led him to the White House!

Jeslina went into coma while Hilman was accused of drunk driving. In that chaotic situation, Mia Sara, an officer from Malaysian Embassy in Washington D.C, appeared. With her help, Hilman was advised to appear in court.

But, when Hilman found out about a conspiracy to hide the real cause of accident, he decided to seek justice on his own.

And, Hilman was never in awe standing before its door…

                                         Personal Justice by Ramlee Awang Mursyid

 
http://www.alaf21.com.my/buletin_isnin/to%20be%20change/N_Personal%20Justice.html

 

 

Buku ni sebenarnya terjemahan dari karya asal penulis Ramlee Awang Mursyid yang bertajuk ADAM. ADAM ni dibeli beberapa tahun yang lepas. Rasanya tengah buat KPLI masa tu sekitar tahun 2003. Bila membacanya serasa seperti menonton movie. Memang tak rugi kalau membacanya.

Sinopsis ADAM – Aku Darah Anak Malaysia

DIA MUNCUL SECARA TIBA-TIBA. DIA MENGHILANG ENTAH KE MANA…  

Bila Hilman dapat bertemu dengan anaknya Jeslina di New York setelah berbelas tahun terpisah, mereka berasa begitu bahagia. Namun, keriangan mereka diragut bila kereta yang mereka naiki terlibat dengan satu kemalangan jalan raya. Jeslina koma sementara Hilman pula dituduh memandu dalam keadaan mabuk. Dalam situasi genting itu, muncul Mia Sara, seorang petugas di Kedutaan Malaysia, Washington D.C. Melalui bantuannya, Hilman dinasihatkan ke mahkamah untuk mendapat keadilan. Namun, bila satu konspirasi untuk menutup kemalangan itu diketahui oleh Hilman, dia mengambil keputusan untuk mencari kebenaran dengan caranya.

Sebagai seorang penembak tepat dalam pasukan Polis diRaja Malaysia, survival adalah mainan hidupnya. Siasatannya terhadap konspirasi kemalangan itu akhirnya membawa beliau ke pintu White House! Dan, Hilman tidak sekali-kali terpaku di hadapan pintu itu…

ADAM (Aku Darah Anak Malaysia)

 Masih menunggu karya terbaru Ramlee Awang Mursyid – Mikhail.

Selesai.

Hari ni sudah 15 November. Dua hari lepas, 13 November pelajar-pelajar ICT ku sudah selesai menjawab soalan peperiksaan ICT. Mujur semua datang. Alhamdullillah. Seperti yang dijangka, soalan query naik untuk SPM kali ini. Habis semua soalan trial negeri lain aku beri untuk mereka. Rasanya negeri Sabah je yang tak dapat.Tak tahulah keputusan macamana kali ni. Harapnya mereka akan dapat yang terbaik untuk diri masing-masing. Ini batch ketiga pelajarku. Tahun 2006 SPM Teknologi Maklumat, seorang dapat A2, tahun lepas 4 orang dapat A, dan tahun ni macamana pula keadaannya. Aku tak harapkan bilangan A yang banyak pun, memadai bagiku kepuasan bagi diri mereka.

Sesi persekolahan 2008 sudah selesai. Pelajar sudah mula cuti. Cikgu cuti gak ke? tak cuti pun bagi aku. Masih banyak perkara yang aku perlu selesaikan di sekolah. Sekolah pula bakal dapat 2 buah makmal komputer baru. Hehe, sape tak seronok? dan setakat ni sudah bertambah bilangan guru opsyen ICT di sekolah. Alhamdullilah. Boleh le pegang makmal sorang satu.

Kisah seekor tupai

Tupai, binatang kecil yang comel dan lincah. Berekor panjang dan berbulu lebat. Mata yang besar dan tangan yang kecil. Memang kiut.

Di kawasan perumahan ni memang biasa kiranya dengan kehadiran binatang lincah ni. Kalau di tempat lain, mungkin susah nak lihat tupai. Silap-silap ada yang tak pernah tengok tupai dengan mata sendiri. Tapi disini memang biasa, agaknya sebab kawasan ni dulu adalah kawasan ladang kelapa sawit. Kota Seriemas, it’s my thing…Rasanya aku lebih banyak melihat tupai berbanding kucing di sini. Kalau setakat tumpang makan sisa-sisa yang ada aku tak kisah, ni habis pokok bunga aku pun jadi habuannya. Siapa yang tak marah? (marah dengan tupai, macam lawak ja). Pokok tu import khas dari Alor Star, naik kereta sampai ke sini. Sadis bila tengok pokok bunga mak aku tu lunyai , mujur la ada sebatang dua yang masih hidup. Di samping menjalankan kegiatannya, tupai -tupai ni juga suka meninggalkan sisa pencernaan di dalam rumah, buat petanda kehadirannya.

Memandangkan tupai-tupaian ni selalu datang menyinggah dan menyelongkar tong sampah, maka suami memasang perangkap. Hari pertama pasang perangkap, tak mengena. Agaknya umpan tak menarik perhatian. Hari kedua mengena, umpannya biskut kegemaran aku.. jacob’s hi-fiber. Wah, bukan main memilih tupai ni. Bila aku jengok tupai dalam perangkap,  melompat-lompat tupai nak selamat diri. Mencicit bunyi. Kesian memang kesian. Dua malam tupai tu dalam perangkap, siap aku bagi makan roti krim strawberi lagi, habis pulak tu. Sepanjang berada dalam perangkap tuh, ada pula tupai lain yang datang melawat, aku intai dari tingkap dapur. Tak kurang juga sang kucing duduk mengintai sang tupai yang ketakutan dalam perangkap tuh. Selepas dua malam ‘didenda’ aku pun lepaskan tupai tuh. Yang hairannya tak lari keluar. Agaknya takut sangat. Esoknya baru lah tupai tu hilang.

Lebih kurang sebulan, memang kawasan rumah ni bebas dari gangguan tupai, dan dua hari lepas ada semula petanda tupai datang masuk dalam rumah. Semalam suami pasang perangkap lagi, dan bila aku pulang dari kerja, memang perangkap mengena. Umpan yang sama, umpan yang mewah, biskut hi-fiber jacob.Kali ni aku lihat tupai ni luar biasa sikit perangainya. Masa aku intai dari tingkap dapur, tupai tu hanya berdiam diri saja dalam perangkap. Bila aku keluar melawat, apa lagi melompat-lompat dalam perangkap. Siap marah aku lagi tu. Kakinya berdarah, agaknya terkena besi tempat letak umpan. Tupai ni agak agresif, bila aku dekat dengan perangkap, perangkap tu bergerak-gerak. Tupai tu melompat hendak keluar hinggalah perangkap jatuh dalam longkang. Longkang tu kering tiada air. Aku biarkan saja perangkap tu dalam longkang.

Pagi tadi aku keluar dari dapur. Perangkap tu kosong! Sangkaku, suami dah ‘denda’ tupai tu. Rupanya tupai tu berjaya lari. Wah, bukan main hebat. Patut le tupai tu semacam ja ligatnya aku tengok. Squirrel with a brain!

Apapun bagi aku, kita tak boleh menyeksa binatang. Binatang tiada akal macam kita. Mereka hanya tumpang mencari rezeki. Aku tak tergamak bila suami cadangkan hendak rendam tupai dalam air. Kesian. Lagipun, binatang-binatang ni tak buat salah pun pada kita. So, moral of the story buat aku : jangan tinggalkan unsur makanan dalam rumah dalam keadaan terbiar. Lama-lama tak datangla tupai tu.

Pendaftaran PTK Sesi 2009

Pendaftaran PTK untuk sesi 2009 telah dibuka untuk Mac. DG41 tarikh peperiksaan 19 Mac, DG44 17 Mac.DG lain hari rabu 18 Mac.

Untuk calon DG 44, boleh rujuk pada buku panduan PTK yang dibekalkan ke setiap sekolah untuk pilihan kertas khusus. Sekiranya sebelum ini calon DG44 mengikuti kursus untuk PTK DG44, bermula dari tahun 2009, calon akan menjawab soalan dalam bentuk objektif. Kertas dibahagikan kepada dua komponen iaitu kompetensi umum (menggantikan PSK- Penilaian Sepanjang Kursus) dan kompetensi khusus(fungsi). Terdapat 22 pilihan kertas kompetensi khusus yang menggantikan UAK-Ujian Akhir Kursus.Calon DG44 yang ingin mengulang boleh membuat pendaftaran berdasarkan komponen peperiksaan PTK sebelum ini. Sekiranya ingin mengulang komponen UAK, maka pendaftaran perlu dilakukan untuk kompetensi khusus.

Semua peraturan, maklumat, kelayakan dan panduan dimaklumkan dalam buku panduan PTK 2009. Untuk mendapatkan sukatan peperiksaan PTK, sila muat turun dari apps.emoe.gov.my/bppk