never ending story

Broga Hill little adventure

Bulan lepas berkesempatan menaiki Bukit Broga yang jarak sebenarnya hanya 1.7km untuk ke puncak. Memandangkan tak pernah sampai situ dan dah lama tak mengaktifkan diri, maka serasa begitu jauh perjalanan nak sampai ke puncak, apatah lagi bila mula-mula masuk kawasan, rupanya bawah tu ladang kelapa sawit. Dikenakan bayaran RM2 per kereta.

Disebabkan langsung tak bersenam dan tak makan malam dan pagi hari kejadian, maka stamina badan memang out. Tapi dengan iltizam dan motivasi (sengaja mencabar diri) , maka di kuatkan juga kudrat untuk sampai ke puncak. Ada juga yang separuh perjalanan tak sampai-sampai ke atas, rupanya akak tu patah balik ke bawah..

ImagePapan tanda yang menunjukkan jarak tak jauh mana pun sebenarnya..

Image
J
alan denai menuju ke hutan melalui ladang kelapa sawit. Mujur tak hujan pagi tu..Alhamdullilah..

Penat juga lah mendaki, di tambah dengan tiada bekalan tenaga pagi itu..menghabiskan kudrat yang ada saja. Sampai di atas, terkejut juga sebab ramai orang..yelah, dah cuti umum hari tu. Ada juga insiden yang tidak ingin dilihat..kebetulan masa sampai di atas (walaupun belum betul-betul atas lagi), ada budak yang sudah jatuh tergolek . Tangannya di khabarkan patah, rupanya budak tu pakai selipar saja. Tanah agak licin pada pagi itu disebabkan hujan malam sebelumnya,

Hati ini berdebar juga, takut perkara yang sama terjadi..perlahan-lahan kaki menjejak lubang-lubang tanah yang dijadikan tangga di situ, aras badan direndahkan supaya senang mendaki. Akhirnya sampai juga di atas.

Image

Memang cantik tempat ni, Tidak hairan lah kalau ada yang sampai jam 5.30 pagi lagi semata-mata nak tengok matahari naik. Tapi kalau sampai 5.30, solatnya di mana ya? hehehe.. Tempat ni sangat sesuai untuk beriadah bersama keluarga dan sahabat di samping menguji ketahanan fizikal dan minda serta semangat. Ada juga budak-budak yang berumur 4, 5 tahun naik bukit ni bersama ibu bapa..dan tak kurang juga ada yang mengendong bayi kecil naik bersama. Kagum seketika..

Image

ImageMy husband berlakon jadi ‘Running Man’.

Sekiranya lapar dan lupa membawa bekalan makanan penambah tenaga, usah khuatir kerana di bawah kaki bukit ada gerai menjual makanan ringan (owner Chinese)..nak beli aiskrim pun boleh, pakcik ais krim sedia memberi khidmat.

Image

Ada juga yang naik bukit ni memakai pakaian yang kurang sesuai pada hemat saya..seluar jeans dan sandal bertumit tidak disarankan.Tiada shopping kompleks di atas sana pun. Pakaian tshirt dan seluar biarlah longgar dan menutup aurat untuk mereka yang bergelar perempuan. Sayang juga jika kita kagum menikmati pemandangan keindahan ciptaaan Allah Maha Esa, tapi ada pula mata-mata bukan muhrim yang melihat kita sedemikian rupa..uhuuu..

Lepas ni boleh lah ke Broga Hill lagi.

Image

Image

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: